Börja här

När man bestämt sig för att börja ta tag i saker och utvecklas kommer det kännas överväldigande och man vet inte vad man ska göra. Gym är det lättaste att börja med.

Det krävs inga förberedelser, det ger resultat mycket snabbt och det är billigt, såvida du inte har oturen att bara bo nära svindyra sats-gym och liknande.

Många killar(och tjejer) har lite svårt att ta sig till gymmet i början eftersom det känns som att alla kommer kolla på en osv. Så kommer det kännas men man känner sig väldigt mycket lugnare om man vet innan man går dit var man ska göra. Sen är det även bra att veta med sig att folk inte tittar, det är bara inbillning, det är ingen som bryr sig om vad du gör där.

Så vad ska jag göra på gymmet?

Jag själv började med, kör fortfarande periodvis(efter 2-3 år gymmet) och förespråkar ett träningsprogram som kallas Starting Strength. Det finns mycket bra information om det programmet samt hur man utför övningarna på internet, så jag går bara snabbt genom det.

Programmet består av 4 st basövningar och med dessa basövningar tränar du hela kroppen. Många påstår att man inte behöver lägga till en ända mer övning än dessa för att träna sig och med tiden se ut som en grekisk gud. Huruvida det stämmer eller inte vet jag inte, men jag vet att programmet är mycket effektivt och ger snabba resultat.

Starting Strength

Du gymmar 3 gånger i veckan med en dags paus mellan varje pass, förslagsvis måndag, onsdag och fredag. Du kommer börja med mycket låga vikter men öka i vikt varje pass. Det är lockande att lägga på mer vikter direkt men motstå frestelsen, för att undvika skador och liknande är det viktigt att du vänjer kroppen vid rörelserna på låga vikter.

Det är 2 stycken pass, pass A och pass B. Du kör vartannat pass.

(3×5 betyder att du ska lyfta vikten 5gånger upp och ner, sen vila, sen lyfta 5gånger till. Detta gör du 3 gånger)

Pass A:

  • Knäböj 3×5
  • Bänkpress 3×5
  • Marklyft 1×5

Pass B:

  • Knäböj 3×5
  • Militärpress 3×5
  • Chins 3xMax.

Se till att värma upp ordentligt innan du kör, speciellt när det börjar bli tungt.

Det är som sagt inte jag som har kommit på det här träningsprogrammet och jag är ingen personlig tränare. När jag började följde jag informationen som finns på styrkelabbets hemsida och som jag varmt kan rekommendera. Där finns allt du behöver för att komma igång på gymmet utan att skämmas. Guiden hittar du här.

Så se till att komma igång nu på direkten. I början kommer resultaten otroligt snabbt. Är du lite fet måste du gå ner i vikt också, det här träningsprogrammet är en bra start men det räcker inte. Du måste även tänka på vad du äter. Om du ska börja med träning nu så börja med att köra det där träningsprogrammet och att äta bra. När du slutat få ordentlig träningsvärk efter varje pass kan du lägga till lite motionsträning.

När jag går ner i vikt nu kör jag detta träningsprogram mån,ons och fre. På tis, tors och lördag springer jag 40 minuter på löpband.

Lycka till.

1 kommentarer till ”Börja här

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *